ack och ve denna forskning
En trevlig utbildning det här, både A och B-kursen har varit mycket givande och överraskande innehållsrika. Ser fram emot D-kursen... Thats right, D-kursen. För C-kursen innehåller det som denna utbildning har så malplacerat instoppad i sina moment; forskning. Det fungerar inge vidare att krysta in forskning i en utbildning där kanske 1% av klassen går här för att fortsätta med forskning. Jag misstänker att folk som söker in till utbildningen i allra första hand är intresserad av yrkeskunskaper, inte ordbajseri och prestigesvamlande forskare som är så abstrakt att de börjar bli transparanta i verkliga livet. Som ett hushållspapper i motljus.
Jaja, jag får försöka stålsätta mig. Men det hjälper inte när tänkt-att-vi-skall-läsa-litteraturen innehåller cirka 40 nya begrepp som jag inte har en aning om vad de betyder. Lyckas jag slå upp dem i nån ordbok eller NE så förstår jag ändå inte vad de betyder i kontexten; när de staplats tillsammans med 8 andra lika luddiga begrepp. Har inga problem med engelska språket, men myllret av komplexa ord i meningar som borde styckas upp i tre enskilda gör hela texten onödigt otillgänglig.
Min nästa forskning skall handla om tillgänglighet i forskarspråket. Hur en klick gömmer sin visdom och kunskap från den stora massan, kanske i tron om att "de ändå inte förstår". Vi och dem. Jag mot dem. Atombomb. Hejdå.
4 Comments:
Väl rutet Jens!
Japp! Som en äkta upprörd och pressad person indragen i en akademisk härva!
Du hemma i Sverige vara? Varför du inte vara i Haninge?
Kunde inte sagt det bättre själv Ylva! Kolla denna centrala paragraf i högskolelagen:
3 § Verksamheten skall bedrivas så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.
(http://web2.hsv.se/publikationer/
lagar_regler/hogskolelagen.shtml)
Problemet är inte att det är forskning, utan att forskningen är som den är; dammig. Det känns som en C-uppsats är malplacerad ändå, bättre med nått sorts C-projekt med större teoretisk grund.
Skicka en kommentar
<< Home